Dubin-Johnson Syndrome - Ayurveda Rawatan Herba

Dubin-Johnson Syndrome - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Dubin-Johnson adalah gangguan hati jarang mempunyai ciri-ciri penyakit kuning ringan sepanjang hayat. Jaundis, yang disebabkan oleh metabolisme tidak lengkap bilirubin, mungkin tidak muncul sehingga akil baligh atau dewasa. Keadaan ini diburukkan lagi oleh alkohol, kehamilan, pil perancang, jangkitan dan lain-lain faktor persekitaran.

Kebanyakan orang yang terjejas dengan keadaan ini tidak memerlukan rawatan; Walau bagaimanapun, tahap bilirubin dalam darah boleh menyebabkan kerosakan pada otak dan organ-organ lain. Dalam situasi ini, ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan untuk meningkatkan metabolisme hati, mengurangkan tahap bilirubin dan mengelakkan komplikasi jangka panjang. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Shankh-Vati, Sutshekhar-Ras, Bhunimbadi-Qadha, Punarnavadi-Qadha, Rohitakarishta, Guduchyadi-Qadha dan Tamra-Bhasma boleh digunakan untuk meningkatkan metabolisme hati, mengurangkan tahap bilirubin dalam darah, dan seterusnya mengurangkan penyakit kuning. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam keadaan ini termasuk Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Vishwa (Zinziber officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Chavya (Piper retrofractrum), Chitrak (Plumbago zeylanica ), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Kalmegh (Andrographis paniculata), Devdangri (Luffa echinata), Rohitak (Tecoma undulata) dan Sharpunkha (Tephrosia purpurea).

Ubat-ubatan seperti Bhrungraj (Eclipta alba), Tulsi (Ocimum sanctum), Bhumiamalaki (Dukung anak), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Suvarna-Sutshekhar-Ras, Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Chandrakala-Ras, Praval-Panchamrut- Ras, Kamdudha-Ras, Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma, Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Suvarna-Bhasma dan Suvarna-Malini-Vasant boleh digunakan untuk memelihara fungsi hati jangka panjang dan untuk mengelakkan komplikasi seperti kerosakan kepada otak, jantung, buah pinggang dan organ-organ lain.

Prognosis keseluruhan bagi sindrom Dubin-Johnson adalah cukup baik. Rawatan Ayurveda dengan itu boleh diberi untuk merawat gejala dan mengelakkan komplikasi jangka panjang dalam pesakit yang tidak mempunyai masalah kerana keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar