Nekrosis avascular - Ayurveda Rawatan Herba

Nekrosis avascular - Ayurveda Rawatan Herba

Nekrosis avascular adalah istilah yang digunakan untuk kematian tisu tulang akibat kekurangan bekalan darah, yang membawa kepada pemecahan tulang dan keruntuhan akhirnya. Ketua tulang pinggul adalah yang paling biasa terjejas disebabkan keadaan ini, tetapi tulang lain mungkin terjejas juga. Gejala yang paling biasa adalah sakit di kawasan tempatan, yang menjadi lebih teruk dengan pergerakan. Trauma, penggunaan jangka panjang steroid, pengambilan alkohol yang berlebihan, dan penyakit kronik seperti gangguan darah dan masalah auto imun adalah sebab-sebab bagi keadaan ini. Penyakit ini progresif dan mungkin memerlukan pengurusan sepanjang hayat.

Rawatan Ayurveda nekrosis avascular bertujuan untuk merawat kesakitan, meningkatkan bekalan darah ke tulang yang terjejas dan menghalang kemusnahan tulang. Ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Triphala-Guggulu, Maha-Rasnadi-Guggulu, Maha-Vat-Vidhvans-Ras, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Rasnadi-Qadha, Dashmoolarishta, Nirgundi (Vitex negundo), Rasna (Pluchea lanceolata), Tagar (Valeriana Wallichii), Guggulu (Commiphora mukul), Shallaki (Boswelia serrata) dan Khurasani ova (Hyoscyamus niger) digunakan untuk mengurangkan kesakitan dan kekakuan pada tulang yang terlibat dan bersama. Ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Kaishor-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Patol (dioica Tricosanthe), Patha ( Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Amalaki (Emblica Officinalis) digunakan untuk meningkatkan bekalan darah ke tulang yang terjejas. Ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu, Praval-Panchamrut-Ras, Shankh-Bhasma, Shrung-Bhasma, Laxa (lilin Disucikan) dan Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis) digunakan untuk menguatkan tulang dan mencegah keruntuhan tulang dan sendi.

Permohonan tempatan boleh dilakukan di kawasan yang terjejas dengan menggunakan minyak ubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash, minyak Chandan-Bala-Laxadi dan minyak Vishgarbha. Ini diikuti oleh penuaman wap setempat menggunakan ubat-ubatan seperti Dashmool-Qadha dan Nirgundi-Qadha. Kursus berulang enema berubat dikenali sebagai 'Tikta-Ksheer Basti' diberi untuk mencegah kerosakan kepada tulang yang terjejas. Enema ini disediakan oleh susu mendidih dengan ubat-ubatan seperti Guduchi, Patol, Nimba, Indrayav dan Chirayta (Swertia chirata).

Jika tidak dirawat, nekrosis avascular boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan kehilangan pergerakan dalam tempoh 2 hingga 5 tahun. Diagnosis awal dan permulaan segera rawatan oleh itu sangat penting. Rawatan Ayurveda boleh membantu untuk mengurangkan kesakitan dan mempercepatkan proses pemulihan dalam keadaan ini. Semua orang yang terjejas dengan keadaan ini perlu berada di bawah penjagaan biasa dan penyeliaan seorang Pakar Bedah Ortopedik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar