Pilihkan Penyakit - Ayurveda Rawatan Herba

Pilihkan Penyakit - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Pilihkan adalah sejenis progresif, frontotemperol demensia yang secara klinikal berbeza daripada penyakit Alzeihemer ini. Simptom biasa termasuk keabnormalan psikiatri, ucapan dan kecacatan bahasa dan gejala Parkinson. Berbanding dengan penyakit Alzeihemer, keadaan ini berlaku dalam kumpulan umur yang lebih muda dan dari keduanya beredar yang lebih singkat.

Rawatan Ayurveda penyakit Pick bertujuan untuk merawat gejala dan memperlahankan atau menghentikan perkembangan penyakit ini. Ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Mandukparni (Centella asiatica), Vacha (Acorus calamus), dan Shankhpushpi (kangkung pluricaulis) digunakan untuk merawat demensia. Ubat-ubatan seperti Saraswatarishta, Brahmi-Vati, Panch-Tikta-Ghrut dan Ashwagandharishta juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ubat-ubatan seperti Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Khurasani ova (Hyoscyamus niger) dan Jaiphal (Myristica fragrans) boleh digunakan untuk merawat gejala psikiatri, termasuk pencerobohan dan mood gangguan. Ubat-ubatan seperti Vacha, Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia) dan Naagbala (Grewia hirsuta) digunakan untuk merawat pertuturan dan bahasa yang tidak normal. Masalah lemah kawalan kencing boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Agnitundi-Vati, Vish-Tinduk-Vati, Trayodashang-Guggulu, Maha-Rasnadi-Guggulu, Haritaki (Terminalia chebula), Bilva (Marmelos Aegle), Gokshur (Tribulus Terrestris) dan Abhrak-Bhasma. Ciri Parkinson boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Dashmoolarishta, Maha-Rasnadi-Qadha, Rasna (Pluchea lanceolata), Shalparni (Desmodium gangeticum), Prushnaparni (Uraria Picta) dan Kapikacchu (Mucuna pruriens).

Kebanyakan prosedur Ayurveda Panchkarma boleh digunakan dengan baik dalam rawatan penyakit Pick. Seluruh badan diurut menggunakan minyak ubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash, minyak Chandan-Bala-Laxadi dan minyak Mahasaindhav. Ini diikuti dengan anjuran wap badan menggunakan keseluruhan ubat-ubatan seperti Dashmool-Qadha dan Nirgundi-Qadha. Terapi hidung boleh ditadbir menggunakan ubat-ubatan seperti minyak Anu dan minyak Panchendriya-Vardhan. 'Shirodhara' adalah satu prosedur di mana titisan berterusan minyak ubat atau susu dikekalkan di dahi. Kursus enema berubat menggunakan minyak Maha-Sahachar dan minyak Ksheer-Bala juga agak membantu. Semua prosedur yang dinyatakan di atas membantu untuk mengawal selia 'Vat' 'dosh', gejala kawalan dan menghentikan kemajuan demensia.

Tonik umum seperti Suvarna-Malini-Vasant, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Makar-Dhwaj Ras, Abhrak-Bhasma dan Trivang-Bhasma boleh digunakan untuk mengoptimumkan metabolisme keseluruhan badan dan melambatkan proses degenerasi itu; dengan itu secara tidak langsung melambatkan proses demensia juga. Ubat-ubatan yang bertindak pada dhatu yang 'Majja' (tisu) seperti Guduchi (Tinospora cordifolia), Amalaki (Emblica Officinalis) dan Musta (Cyperus rotundus) juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Sejak penyakit Pick perlahan-lahan progresif dan boleh menyebabkan vokasional meningkat dan kecacatan peribadi dari masa ke masa, peranan pengambil penjagaan adalah sangat penting dalam pengurusan orang yang terjejas dengan keadaan ini. Pengurusan tekanan, pengajaran teknik tingkah laku dan jagaan harian rujukan perlu diberi keutamaan setimpal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar