Ehlers-Danlos Sindrom - Ayurveda Rawatan Herba

Ehlers-Danlos Sindrom - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Ehlers-Danlos adalah sekumpulan gangguan dicirikan oleh mudah lebam, sendi longgar, hyperelasticity kulit dan kelemahan tisu. Kecacatan ini diwarisi dan disebabkan oleh tisu penghubung yang rosak yang menjejaskan kulit, tendon, otot dan saluran darah.

Rawatan Ayurveda syarat ini bertujuan untuk merawat gejala dan cuba untuk membalikkan patologi asas penyakit ini. Ubat-ubatan seperti Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Mandukparni (Centella asiatica), Saariva (Hemidesmus indicus), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Musta (Cyperus rotundus), Nimba (Azadirachta indica), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica) dan Draksha (Vitis vinifera) digunakan untuk meningkatkan kualiti tisu penghubung yang mengikat kulit, tendon, otot dan saluran darah . Ubat-ubatan seperti Yashtimadhuk-Ghrut, Triphala-Ghrut, minyak Chandan-Bala-Laxadi, minyak Mahanarayan dan minyak Mahamash boleh digunakan pada kulit untuk mengurangkan hyperelasticity dan tidak terkoyak, lebam dan atrofi kulit.

Ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivasav, Chandrakala-Ras, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Laxadi-Guggulu boleh digunakan untuk mencegah kerapuhan dan mudah pecah saluran darah. Ubat-ubatan seperti Trayodashang-Guggulu, Ashwagandharishta, Shatavari-Kalpa, Ashwagandhadi-Churna, Drakshasav, minyak Ksheer-Bala, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras dan Maha-Vat-Vidhwans-Ras boleh digunakan untuk menguatkan kulit, otot dan tendon. Tonik umum seperti Suvarna-Malini-Vasant, Suvarna-Parpati, Panchamrut-Parpati, Agnitundi-Vati, Abhrak-Bhasma dan Trivang-Bhasma boleh digunakan untuk tempoh yang lama untuk mengoptimumkan metabolisme tisu dan dengan itu mengurangkan semua gejala ini keadaan.

Orang yang terjejas dengan sindrom Ehlers-Danlos perlu mengamalkan pengubahsuaian gaya hidup yang sesuai untuk menyesuaikan diri dengan keadaan mereka. Senaman yang kerap secara sederhana adalah disyorkan untuk menguatkan otot-otot yang menyokong sendi dan dengan itu mengurangkan kecederaan sendi. Sukan lasak harus dielakkan. Ia adalah sama penting untuk melindungi kulit daripada trauma dan pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar